21x zuurstof in 2021


21 januari. Het nieuwe jaar is al goed op weg, de meeste goede voornemens zijn intussen gesneuveld… Zelf hou ik niet zo van goede voornemens, of toch niet zoals ze traditioneel meestal worden ingevuld: te vaag, te groots, niet vol te houden, niet helemaal uit jezelf komend… De toffe madam Kelly van een van mijn favoriete podcasts Werk & Leven en blogster op Tales from the crib, inspireerde me om 21 haalbare én meetbare persoonlijke doelen op te stellen voor 2021. Ik deel op deze 21e graag mijn 21 voor 21 met jullie, als extra stok achter de deur :-)


1. Wij-wandelen-met-ons-twee-woensdagen

Met 3 kinderen, verbouwingen, allebei pas gestart als zelfstandige en heel veel plannen in wording in ons hoofd blijft er niet veel tijd over voor ONS, de hoeksteen van ons gezin  Aangezien onze vroegere DDD’s (Dates op DinsDag) nu nogal moeilijk te realiseren zijn (geen babysit, geen cultuur, geen restaurant…), pakken we het sinds kort anders aan. Om de 14 dagen op woensdagvoormiddag stap ik een stukje van de GR of knooppuntenroute met Joris: gratis wandel-, relatie- en businesscoaching ineens. Reeds enkele keren uitgetest en goedgekeurd! Staat reeds geblokkeerd in de agenda dus.


2. Een XXL-zetel in onze living

Om onze vrijdagse gezinsfilmavonden nog gezelliger te maken, willen we graag een zetel waar we comfortabel met 5 in kunnen liggen zonder gevaar voor gevoelloze ledematen aan het einde van de film. En enkele extra fluffy dekentjes want nu wil iedereen onder dat van mij :-)


3. 15 boeken lezen

Een bescheiden doel, maar ik heb een voorkeur voor dikke boeken :-) Zowel fictie als non-fictie. Leve de e-reader voor probleemloos lezen in het donker in bed, zonder man of kinderen te storen. Momenteel over halfweg in Otmars zonen. De nieuwste van Lize Spit wordt vermoedelijk de volgende. Boekentips zijn altijd welkom!


4. Mama-zoon-uitje

Na het geslaagde experiment met de oudste in de Ardennen, wil ik er graag een traditie van maken om er jaarlijks met 1 zoon alleen op uit te trekken. Pure, onverdeelde aandacht voor elkaar zonder stoorzenders, een energieboost voor moeder en zoon!


5. Weekmenu opstellen volhouden :-)

Ik haat boodschappen doen en hou ook niet van koken… Ook het bedenken wat we nu weer eens gaan eten vind ik lastig. Sinds enkele jaren doen we pogingen om een weekmenu op te stellen (elk om de beurt een week) en dus zo het boodschappen doen te beperken (één keer per week naar de boerenmarkt en één keer per maand collect&go). Helaas verwatert dit soms op mysterieuze wijze (lees: geen goesting om er even tijd voor te maken). Maar wanneer het wel lukt, zorgt dit voor zoveel rust in mijn hoofd. Het lijstje voor volgende week is alvast klaar!


6. 2x/week sporten

Sinds september ga ik samen met Joris 1x/week sporten bij coach Daan: planken, boksen, lopen, fietsen, gewichtheffen, stabiliteitsoefeningen… intensief, met een beetje gezonde competitie én met veel humor. De dag nadien ontdek ik altijd wel ergens nieuwe spieren  Er ligt dus al één sportieve afspraak vast.

Daarnaast wil ik minstens nog 1x/week gaan lopen. Dat doe ik het liefst alleen. Een sms’je (“ik ga nu lopen, en jij?”) naar een bevriende loop-mama helpt wel om elkaar te motiveren.


7. Website (laten) maken

Ik ben een ideeënfontein en zit vol professionele plannen die ik het komende jaar wil realiseren. Een eigen website, mét deftige foto’s, is dus onontbeerlijk. De domeinnaam is reeds geregistreerd, nu nog wegwijs geraken in het wilde ‘bouw je eigen website’ woud :-) Betaalbare websitebouwers of fotografen mogen zich altijd melden!


8. Dankbaarheidsdagboek

Nog eentje die ik opnieuw van onder het stof wil halen: elke avond 3 dingen noteren waarvoor ik dankbaar ben. Ik kreeg van mijn liefste ventje alvast een schoon schriftje cadeau om deze in te noteren.

Gisteren:

- de jongste die spontaan ‘ik hou van jou’ fluisterde toen ik naast hem in bed lag

- luisteren naar een zelf gecomponeerd gitaarnummer van de middelste

- nog eens een sessie ‘yoga with Adriene’ kunnen doen

Ook aan de jongens vraag ik naar hun 3 toppers van de dag wanneer ik hen in bed stop.


9. Naar de sauna

Ik probeer mijn lijstje zo ‘coronaproof’ mogelijk op te stellen, om de kans op succes te maximaliseren. Deze is risky… Met Joris, mijn mama, alleen of met een vriendin… een dagje naar de sauna hoop ik toch echt in 2021 te kunnen afvinken. Liefst als het buiten koud en nat is (zoals nu dus ). En dan meteen ook echt met alles erop en eraan, zoals in WaerWaters bijvoorbeeld…


10. Foto’s aan de muur updaten

In onze nieuwe keuken maakten we een wand met fotokaders van ons gezin. Alleen, die nieuwe keuken is intussen 5 jaar oud en de foto’s zijn dringend aan een update toe. Van de jongste (bijna 3 intussen) is immers geen foto te bespeuren… Gelukkig lijkt hij op zijn broers en denkt hij zelf dat hij er wel bij staat 


11. Opleiding volgen

Podcasts, boeken, webinars, workshops volgen… bijleren is mijn passie. Naast het vergaren van nieuwe kennis hou ik echter ook van het leren kennen van gelijkgestemden. Daarom wil ik ook minstens één meerdaagse opleiding volgen, hopelijk live. Ik ben alvast ingeschreven voor het jaartraject ‘Ouders begeleiden naar afgestemd opvoeden’ bij Jürgen Peeters. Daarnaast misschien nog een opleiding om beter te leren plannen (Baas over eigen tijd) of een bijkomende coachingsopleiding of een verdiepingscursus in verbindende communicatie of…


12. Weekendje weg met Joris

Het zal intussen meer dan een jaar geleden zijn dat we nog eens langer dan één dag met ons twee weg geweest zijn. Het hoeft zelfs niet eens ‘weg’ te zijn. De kinderen uit logeren en wij ‘op weekend’ in ons eigen huis is ook perfect! #nergensbeterdanthuis #eigenbedbestebed #doorslapen #tijdvoorons2


13. Fiets-/kampeertrip met ons gezin

De voorbije zomer sprongen we, als alternatieve wereldreis, 3 weken de fiets op en doorkruisten we Vlaanderen en Nederland. Het smaakte naar meer! Het trage tempo, de vrijheid, buiten zijn, genieten van kleine dingen en onverwachte ontmoetingen, de verbondenheid met de natuur en met elkaar… We doen het graag nog eens over. Nog even afwachten welke zones groen zullen kleuren deze zomer om onze bestemming te bepalen (we duimen voor het hoge Noorden…)!


14. Mezelf laten begeleiden door een coach of therapeut

Eigenlijk heb ik er al twee: een sportcoach en een ondernemerscoach, maar ik wil me dit jaar ook graag (opnieuw) laten begeleiden door een coach of therapeut die me helpt groeien als persoon. Ik weet nog goed hoe hoog de drempel was toen ik voor het eerst naar een psycholoog stapte (ondanks of juist doordat ik zelf psycholoog ben?!). Intussen ben ik er van overtuigd dat iedereen eigenlijk regelmatig een ‘onderhoudsbeurt’ kan gebruiken. We hebben allemaal blauwe plekken of blinde vlekken waar we moeilijk alleen mee aan de slag kunnen. Te weinig zelfvertrouwen, perfectionisme, faalangst, zelfsabotage… er is nog wel wat werk aan de winkel! Nu alleen nog even mijn keuzestress overwinnen om de juiste therapeut te vinden :-) #zelfzorg #walkyourtalk #iedereenintherapie


15. Stilteweekend

Eentje waar ik al lang naar uitkijk, maar nog niet heb durven/kunnen uitvoeren. Het is intussen al meer dan 5 jaar geleden dat mindfulness en yoga op mijn pad kwamen. Nooit gedacht dat dit mij zoveel zou brengen! Wanneer ik erin slaag om regelmatig de stilte op te zoeken (in de natuur, door te mediteren of in een yogasessie), merk ik dat ik veel energieker, rustiger en dankbaarder in het leven sta. Ik ben dan ook enorm geïntrigeerd door wat het met mij zou doen om een langere periode in volledige stilte door te brengen. Mijn research is alvast begonnen naar het ideale stilte-arrangement voor na de lockdown-periode!


16. Schrijven

Als kind schreef ik veel en graag: opstellen, dagboeken, gedichten (ik won zelfs een poëziewedstrijd!)… Eigenlijk was ik een beetje vergeten dat ik dit zo graag deed. Door nu te schrijven voor Zuurstof voor ouders voel ik de goesting terug groeien om dit meer te doen. Om hier een meetbaar voornemen van te maken zou ik bv. kunnen zeggen: ik schrijf minstens één blog per week of ik wil een artikel publiceren in een magazine. Ik wil mezelf echter geen druk opleggen, dat is nefast voor de creativiteit  Ik houd het dus bij deze intentie: ik wil graag zo vaak schrijven dat ik het leuk blijf vinden!


17. Mooie kleren aandoen

De voorbije jaren was ik ‘thuisblijfmama’. Ik was dus meestal thuis  Mijn outfit bestond meestal uit een jeans en een gezellige trui. Ah ja, dat is gemakkelijk bij het koken, wassen, wandelen, spelen, naar school brengen en halen… Bovendien kocht ik ook nauwelijks iets voor mezelf. Ik had toch geen andere kleren nodig want ik was gewoon thuis en we leefden ook extra spaarzaam met één loon, verbouwingen en een wereldreis op de planning. Dit jaar wil ik investeren in enkele mooie kledingstukken voor mezelf én deze ook vaker aantrekken, ook al ben ik gewoon thuis aan het werk. Vandaag zit ik dit dus te schrijven in mijn nieuwste lange rok en truitje met glitters. En ik blink misschien nog meer dan dat truitje  #boostjezelfvertrouwen



18. Schermtijd van mezelf minderen

Een moeilijke, eigenlijk nog niet echt een idee hoe ik deze zal aanpakken. Ik merk echter dat ik de laatste tijd moeilijker in slaap geraak wanneer ik ’s avonds nog berichtjes beantwoord of door social media scroll. Na 21u mijn smartphone wegleggen (écht weg, uit het zicht) en geen laptop meer openen (tenzij voor een serie of film) is misschien een goed begin. Ik houd jullie op de hoogte :-)


19. Minstens 4x per week de werkdag starten met 10’ mediteren

Een gewoonte die ik al een tijdje probeer in te slijpen, met wisselend succes. Dus deze mag nog een keer op mijn lijstje! Het is nochtans heel simpel: ik ga zitten aan mijn bureau en voor ik mijn computer open, sluit ik 10’ mijn ogen en focus op mijn ademhaling. Gewoon, in stilte, of met een geleide meditatie van Headspace. Ik plak alvast een post-it op mijn laptop als reminder voor mezelf!


20. Knuffelen!

Oh, wat hoop ik zo dat ik deze snel kan afvinken! Bij het zien van mijn ouders, grootouders, neefjes en nichtjes, broer, schoonzussen, een vriendin die het moeilijk heeft… wat voel ik me telkens verscheurd dat ik afstand moet houden. Gelukkig zijn mijn jongens echte knuffelaars en kan ik zo mijn huidhonger toch wat stillen.


21. Mezelf meer laten zien

Ik ben er in 2020 al voorzichtig mee begonnen, door het delen van mijn eigen ervaringen op deze pagina. Het voelt nog steeds erg spannend en kwetsbaar, maar het geeft me tegelijk ook tonnen voldoening en energie. In 2021 wil ik dit dus zeker blijven doen en nog veel meer… Er is zoveel dat ik graag in de wereld wil zetten om jonge ouders te inspireren en te ondersteunen. En dat kan ik dus alleen als ik niet ACHTER de schermen blijf plakken maar ERVOOR (of erop) :-) Wat zal het worden? Een professionele fotoshoot van mezelf, een Facebook live, een online training, een workshop… ik zal alleszins serieus uit mijn kot (moeten) komen! Volgende week laat ik jullie alvast kennis maken met mijn eerste aanbod, dus hou deze pagina zeker in de gaten!


0 views0 comments

Recent Posts

See All