Storm in een glas limonade

Het was moederdag.

Hij was moe.

Heel moe.

In slaap gevallen in de auto.

Wakker gemaakt bij aankomst op onze bestemming.

Het was er druk.

Heel druk.

Veel mensen.

Heel veel prikkels.

En limonade.

Hij wou drinken.

Uit de fles.

Niet uit een glas.

Zeker. Niet. In. Een. Glas.

Hij werd boos.

Heel boos.

Hij stond onder druk.

Ik negeerde de drukte.

Hij sloeg mij.

Ik hield hem tegen.

Ik hield hem vast.

Hij schreeuwde.

Ik droeg hem weg uit de drukte.

Hij bleef schreeuwen.

Ik bleef hem vasthouden.

Hij werd overspoeld.

Ik bleef staan.

Ik bleef hem vasthouden.

Hij schreeuwde nog steeds.

Ik fluisterde.

Je mag boos zijn.

Het komt goed.

Dit gaat over.

Ik blijf hier bij jou.

Hij schreeuwde nog een beetje.

Ik fluisterde nog een beetje.

Ik hield hem vast.

Hij nam mij vast.

Hij snikte.

Ik slikte.

We keerden samen terug.

Hij dronk limonade.

Uit een glas :-)

De storm was gaan liggen.

Disclaimer: ik slaag er zelf zeker niet altijd in om liefdevol nabij te zijn (zoals een vuurtoren voor een bootje in de storm dus) wanneer onze kinderen overspoeld worden door emoties. Om de emoties van kinderen te co-reguleren moeten we immers zelf goed gereguleerd zijn en dat is niemand 100% van de tijd. Op moederdag lukte het me dus wel en dit was dan ook mijn mooiste moederdagcadeau. De verbinding blijven voelen met je kinderen, ook wanneer ze het lastig hebben, is zo waardevol én noodzakelijk.


Co-regu-watte?

Co-reguleren is het proces waarbij je kinderen (of andere mensen tout court) helpt om hun zenuwstelsel opnieuw tot rust te brengen. Wanneer jonge kinderen heftige emoties en/of stress ervaren, zijn ze nog niet in staat om zichzelf te reguleren. Ze hebben hiervoor de hulp nodig van een rustige, beschikbare en zelfgereguleerde volwasssene. (Trouwens, oudere kinderen en volwassenen hebben ook regelmatig nog nood aan een co-regulerende andere!) Als ouder probeer je de onderliggende behoeften en emoties te erkennen en te verwoorden en zelf op een liefdevolle manier bij het kind te blijven. Oogcontact maken, zachte aanrakingen, spreken met rustige intonatie, je tempo vertragen, diep ademhalen... kunnen hierbij helpen.

3 views0 comments

Recent Posts

See All